top of page

5 tips voor een succesvolle menukaart.


De menukaart is onmisbaar voor restaurants. Logisch natuurlijk, de gast moet immers het aanbod kunnen zien en een keuze maken. Maar dat is niet alleen waar de menukaart goed voor is. De menukaart is ook belangrijk voor de bedrijfsindruk. Zo moet de kaart niet alleen duidelijk en overzichtelijk zijn, maar de gast wilt ook verrast worden én het moet bij het complete plaatje passen. Maar hoe doe je dat? Wanneer is een menukaart succesvol? En waar moet je op letten? Hieronder geef ik mijn 5 tips voor een succesvolle menukaart!


1. Indeling

De indeling van de menukaart is het eerste waar ik naar kijk. Het is belangrijk dat het aanbod overzichtelijk is voor de gast. Kiezen wat je wilt eten is soms al lastig genoeg 😉. Verdeel de gerechten in categorieën. Zo heb je de klassieke indeling; voor, hoofd- en nagerechten. Maar je kunt de gerechten ook opdelen in; vis, vlees, vegetarisch. Of; koude, warme en ijskoude gerechten. Ikzelf als vegetariër zijnde, vind het erg fijn als de vegetarische gerechten duidelijk worden aangegeven met bijvoorbeeld een V’tje. Scheelt weer zoeken.


2. Menukaart psychologie

Menukaart psychologie, ja het bestaat echt. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan waaruit o.a. blijkt dat de plek op de menukaart invloed heeft op de verkoop van het gerecht. Zo verkopen de bovenste en onderste gerechten op de menukaart het best. Ook blijkt het dat omlijningen, vetgedrukte items en onderstrepingen onbewust de aandacht van mensen trekken. Slim dus om grote margepakkers te omkaderen of boven- en onderaan de kaart te plaatsen. Benieuwd wat nog meer psychologische menukaart ‘trucjes’ zijn? Je leest het in de blog menukaart psychologie.


3. Leesbaarheid

Zorg ervoor dat het lettertype consistent en duidelijk is. Zo kan een sierlijk lettertype mooi ogen, maar als gast hierdoor moeite heeft met het lezen is dat natuurlijk zonde. Ook is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de naam van het gerecht en de beschrijving eronder. Ik kies ik er altijd voor om de naam van het gerecht een ander lettertype te geven en iets groter te maken. Dit geeft duidelijkheid en maakt het dat de kaart makkelijker leesbaar is. De achtergrond is ook belangrijk voor de leesbaarheid. Zorg voor een goed contrast tussen de tekst en de achtergrondkleur. Een achtergrond met een afbeelding of felle kleur maakt de tekst moeilijker leesbaar.


5 tips voor een succesvolle menukaart

4. Storytelling

Storytelling op de menukaart, I love it! Tegenwoordig hechten gasten hier steeds meer waarde aan. Het verhaal achter het concept is belangrijker dan ooit. Betrek je gast daarom bij jouw restaurant. Heb jij een concept waar je kookt met lokale producten? Vertel dan wáár ze precies vandaan komen. Draait het in jouw restaurant om gezondheid? Vertel de gasten dan wáárom hetgeen dat zij eten gezond is. Heb je een buurtcafé? Vertel dan wát de buurt zo speciaal maakt. Enzovoort. Betrokkenheid bij je restaurant zorgt dat mensen over je gaan praten, en dat wil je natuurlijk!


5. Kwaliteit

Het ontwerp van de menukaart is dus belangrijk, maar de kwaliteit van de kaart ook. Zelf vind ik het altijd een domper als ik een kaart in mijn handen krijg met vieze vlekjes, en versleten hoekjes. Denk daarom goed na over het materiaal dat je kiest bij het drukken van de kaart. Een nette, goed verzorgde kaart is belangrijk voor de indruk van het restaurant. Maar ook hier mag je wel eens verder kijken dan een klassieke papieren menukaart. Denk bijvoorbeeld aan een menukaart gedrukt op hout, als waaier, plexiglas, als magazine of aan de wand. De keuze en mogelijkheden zijn reuze!

Kan jouw menukaart wel een upgrade gebruiken? Ik help je graag!

Klik hier om een gratis gesprek in te plannen. Ik denk graag met je mee over hoe we jouw menukaart eruit kunnen laten springen!



댓글


댓글 작성이 차단되었습니다.
bottom of page