Branding, het ontwikkelen van een identiteit is voor bedrijven ontzettend belangrijk en in de horeca is dit ook zeker het geval. Het aanbod aan restaurants is groot, dus hoe zorg jij ervoor dat je eruit springt als horecaonderneming? Gasten willen méér dan enkel goed eten en gastvrij personeel. Maar wat is branding dan precies? En waarom is het zo belangrijk?
Wat is branding?
Vroeger was branding niets anders dan een middel om producten, diensten of bedrijven van elkaar te onderscheiden. Tegenwoordig gaat branding veel verder dan dat. Branding is het creëren van een identiteit rondom een bedrijf of product met als doel meerwaarde te creëren voor de onderneming. Je kunt het zien als een combinatie van de persoonlijkheid van een ondernemer, de visie en het concept zelf. Goede branding maakt jouw onderneming uniek, het creëert een gevoel bij de onderneming en zorgt dat de klant zich verbonden voelt met jouw bedrijf.
Waarom is branding belangrijk?
We leven in een tijd waar men behoefte heeft aan ervaringen, ook in de horeca merk je dit. Gasten willen graag een totaalbeleving als ze uiteten gaan. Branding speelt daarbij een belangrijke rol.
Stel je voor er zitten 5 horecazaken naast elkaar die allemaal dezelfde gerechten serveren, waar kies je dan voor? Vaak kiezen mensen voor de zaak die ze het meest aanspreekt. Wanneer jouw zaak uniek voor de dag komt en er gelikt uitziet, helpt het je om herkenbaar te zijn en je te onderscheiden van de rest. Het is dus belangrijk om je branding vanaf het begin goed in te richten.
Daarnaast schept goede branding duidelijkheid over hetgeen waar jouw horecaonderneming voor staat. Als je weet wat je wilt uitstralen kun je dit gemakkelijker doorvoeren in alle uitingen. Hoe ziet het personeel er uit? Wat is de tone of voice? Welke stijl fotografie gebruik je? Welke kleuren? Hoe komt dit terug in de menukaart? Ga zo maar door. En omdat mensen duidelijkheid nou eenmaal fijn vinden, heeft dit een positief effect op hoe ze jouw zaak ervaren. En een blije gast is vaak een terugkerende gast!
Wat kan ik voor jou betekenen?
Wil jij aan de slag met de branding van jouw horecaonderneming? Ik help je hier graag bij! Klik hier om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen.
Opmerkingen