De menukaart is onmisbaar in een restaurant. Maar het samenstellen van de ideale menukaart is zo makkelijk nog niet, er zit namelijk meer achter dan je misschien denkt. Zo zijn er tal van psychologische trucjes die je kunt toepassen op je menukaart waardoor gasten (zonder dat zij het door hebben) bereid zijn meer te betalen. Hieronder deel ik 6 psychologische ‘trucjes’ om meer omzet te generen.
1. Ronde bedragen
Wat is nou slimmer.. afronden of exacte bedragen met twee decimalen? Als je kijkt naar wat het beste werkt in een restaurant dan zijn dat ronde bedragen. Waarom? Omdat we ronde bedragen associëren met kwaliteit. Je hebt hierdoor het idee dat je waar krijgt voor je geld. Ook is het zo dat onze hersenen ronde getallen makkelijker kunnen verwerken dan exacte getallen.
2. Uitlijning
Je wilt natuurlijk dat gasten hun keuze maken op basis van het gerecht zelf en niet de prijs. Zorg er daarom voor dat de prijzen niet direct opvallen. Als prijzen netjes onder elkaar uitgelijnd staan hebben gasten eerder de behoefte om deze met elkaar te vergelijken. Wat is dan wel slim om te doen? Het blijkt dat gecentreerde teksten met de prijzen direct achter de naam van het gerecht het beste werken.
3. Geen eurotekens
Waar denk je aan als je een euroteken ziet? Juist.. dat je moet betalen. Door het weglaten van het euroteken op de menukaart verzacht je als het ware de ‘pijn’ van het betalen. Het blijkt dat in restaurants waar geen valuta tekens op de menukaart staan, gasten meer geld uitgeven.
4. Storytelling
Zoals ik in mijn blog 5 tips voor een succesvolle menukaart beschreef, doet storytelling op de menukaart het goed. Gasten zijn onbewust bereid meer te betalen voor een gerecht waar de omschrijving uitgebreid van is. Hoe langer de omschrijving, hoe meer kans dat zij dit gerecht uitkiezen. Hoe kan je de omschrijving op een leuke manier langer maken? Vertel bijvoorbeeld waar het product vandaan komt of benadruk dat het een specialiteit van de chef is.
5. Kaders en lijnen
Kaders en lijnen worden gebruikt om de tekst op de menukaart te onderscheiden en de orderenen. Het maakt de menukaart overzichtelijker. Ook trekken kaders en lijnen de aandacht. Daarom worden ze gebruikt om een specifiek gerecht op te laten vallen. Slim dus om margerijke gerechten in een kadertje te plaatsen.
6. Beperk de keuze
Uit onderzoek blijkt dat hoe meer keuze we hebben, hoe meer angst we voelen. Een hele uitgebreide menukaart maakt de keuze voor gasten moeilijker en zijn daardoor sneller geneigd de prijs mee te laten wegen in hun beslissing. Een kleine, overzichtelijke kaart kan ervoor zorgen dat gasten makkelijker kiezen en ook echt blij zijn met hun keuze.
Kan jouw menukaart wel een upgrade gebruiken? Ik help je graag!
Klik hier om een gratis gesprek in te plannen. Ik denk graag met je mee over hoe we jouw menukaart eruit kunnen laten springen!
Comments