top of page

De meest gestelde vragen over branding.

De term branding is nog lang niet voor iedereen even duidelijk. ‘Wat is branding precies?’, ‘Maar is branding dan niet gewoon hetzelfde als marketing?’ en ‘Wat levert branding mij eigenlijk op?’ zijn vragen die ik vaak voorbij hoor komen. Tijd voor een blog dus! Hieronder beantwoord ik deze 3 veel gestelde vragen over branding.


De meest gestelde vragen over branding

1. Wat is branding precies?


Vroeger was branding niets anders dan een middel om producten, diensten of bedrijven van elkaar te onderscheiden. Het begon bij boeren die met een brandstempel merktekens aanbrachten op vee om zo duidelijk te maken wie de eigenaar was. De voorloper van het hedendaagse logo.

En hoewel branding nog steeds een middel is om je te kunnen onderscheiden van de rest, gaat het tegenwoordig veel verder dan dat.


Kortgezegd is branding het creëren van een identiteit rondom een bedrijf of product met als doel meerwaarde te creëren voor de onderneming. Het is meer dan enkel een logo. Het gaat over hoe je de waarden van jouw onderneming vertaalt naar een complete merkidentiteit. Deze merkidentiteit komt in alle bedrijfscommunicatie terug, van je website tot de de manier waarop je e-mails schrijft. Eigenlijk elke interactie die je hebt met de klant draagt bij aan de beleving van jouw merk.



2. Zit er een verschil tussen branding en marketing?


Branding en marketing zijn niet hetzelfde, maar ze werken wel nauw met elkaar samen. Branding is eigenlijk alles wat aan marketing vooraf gaat, het zorgt ervoor dat je marketing inhoud heeft.


Het is de identiteit van je bedrijf, het fundament. Branding wordt ook wel een pull-techniek genoemd. Je laat zien wie je bent en waar je voor staat, waardoor je mensen die zich daar tot aangetrokken voelen 'uitnodigt' om klant te worden. Branding is dus gericht op het bouwen van vertrouwen en een relatie met je klanten waarbij de focus op de lange termijn ligt.


Marketing is hetgeen wat je naar buiten brengt met als doel om jouw product of dienst te verkopen, waarbij de focus meer op de korte termijn ligt. Marketing wordt vaak een push-techniek genoemd. Je promoot jouw producten of diensten en brengt ze onder de aandacht bij mensen.



3. Wat levert branding je op als bedrijf?


Nu we weten wat branding is rest ons de grote vraag.. wat kan branding een bedrijf eigenlijk opleveren?


Branding helpt je bij het opbouwen van loyaliteit bij klanten. Zoals ik hierboven al benoemde is branding gericht op het bouwen van vertrouwen en een relatie met klanten. Dit zorgt ervoor dat ze steeds weer bij je terugkomen en misschien zelfs jouw product of dienst bij anderen zullen aanraden. Loyale klanten resulteert in meer omzet, want ze komen vaker bij je terug. Maar dat niet alleen, want loyale klanten kopen ook tegen hogere prijzen voor en een langere tijd omdat zij graag bij een merk dat hij of zij vertrouwt kopen. Ook is het zo dat als een merk een goede reputatie heeft, het gemakkelijker is om nieuwe klanten aan te trekken en dus om je bedrijf te laten groeien.


Niet alleen klanten kunnen zich verbonden voelen met de merkwaarden van jouw bedrijf, maar potentiële werknemers ook. Met goede branding creëer je een leuke plek waar mensen met enthousiasme werken. Doordat medewerkers zich verbonden voelen met het merk en de merkbelofte ook echt uitdragen, wordt de klantbeleving geoptimaliseerd.



Wil jij aan de slag met de branding van jouw onderneming? Ik help je hier graag bij! Klik hier om contact op te nemen.

Comentarios


Los comentarios se han desactivado.
bottom of page